2020-12-17 08:25Nyheter

En livskraftig bransch ska bestå av många aktörer

Thomas SparringThomas Sparring

Mycket har hänt i brandskyddsbranchen det senaste året. Konsolidering påverkar marknaden för brandskydd, ett "buy-and-build"-koncept där små företag köps upp och slås samman med målet att börsintroduceras.

- Jag tycker definitivt att en livskraftig bransch ska bestå av många aktörer och vi försöker verkligen gynna det, säger Thomas Sparring, VD för Dafo Brand AB.

Ett exempel är Västerås Brandservice - ett företag som startats upp efter att det gamla bolaget köpts upp av ett investmentbolag och skulle upphöra vid årsskiftet. Delar av personalstyrkan valde att bryta sig loss och starta upp egen verksamhet.

- Vi stöttar och supportar gärna den här typen av entreprenörskap och har skapat något av ett Icahandlar-koncept, där vi kan gå in och stötta fristående entreprenörer som vill driva sin verksamhet vidare. Vi vill inte att det ska bli två, tre stora nationella aktörer, så jag tycker att det är jätteroligt med fall som Västerås Brandservice.

Thomas betonar att Dafos ambition inte är att bygga upp verksamhet över hela landet.

- Ett lokalt brandserviceföretag kan tjäna 25-30 procent på nedersta raden, om de äger sin marknad kanske de servar fler än hälften av företagen i till exempel Värmland eller Jämtland. Sedan behöver de lite support, det kan handla om företag med bara fem till tio anställda. Jag tycker att det är vår roll att stötta dem så att de lever vidare.