2020-12-03 09:52Nyheter

Ny teknik kan förutse batteribrand

Brand i litiumbatterierBrand i litiumbatterier är extremt svårsläckta

När ett litiumjonbatteri väl har börjat brinna är det ofta för sent för släckinsatser, det krävs helt andra lösningar för den här typen av brandrisker. Thomas Sparring, vd för Dafo berättar om hur man snart kan upptäcka elden innan den ens startat.

Användningen av litiumbatterier ökar snabbt. Batterierna har hög effekt i förhållande till vikt och volym. De användas därför i datorer, mobiler, verktyg, fordon och en mängd andra vardagsprylar.

Batterierna är brandfarligare än andra batterityper eftersom elektrolyten är lösningsmedelsbaserad och lättantändlig även i rumstemperatur. En litiumjoncell kan vid skada drabbas av termisk rusning. Då frigörs energin i form av värme och brand snabbt. Det blir en självgenererande process som sker explosionsartat och är mycket svårsläckt.

– Man säger att batterierna poppar. Det är som ett fyrverkeri med jetstrålar på en och en halv meter, säger Thomas.

Det finns släckmedel för litiumjonbatterier, men de har än så länge begränsat användningsområde.

– Vid en brand i ett litiumjonbatteri är det viktigaste att kyla ner batteriet, men det krävs stora mängder släckmedel även för små enheter för att nå tillräcklig kylning. Det går att släcka en dator, mobil eller en laddstation för elcyklar med en handsläckare. Men vi kan aldrig få fram en handsläckare som klarar exempelvis en Tesla.

– Vi satsar på att detektera gaserna med så kallad off-gas teknik. Till exempel är kolmonixid en lämplig indikator eftersom CO-sensorer är tillförlitliga över tid och enkelt kan paketeras och installeras inuti batteripaketen. När sensorerna upptäcker gaser skickas ett larm till fordonets larmcentral som då kan stänga ner bilen innan branden börjar. Det här är en mycket spännande utveckling, som vi nu ser komma också i industriella applikationer, säger Thomas.