2019-10-02 14:43Pressmeddelande

Dafo Brand brandsäkrar byggprojektet på S:t Görans sjukhus

WESWES

Stockholms län är en region i snabb utveckling och antalet invånare ökar stadigt. För att möta det ökande vårdbehovet från en växande och åldrande befolkning genomförs nu en av de största satsningarna någonsin inom hälso- och sjukvården i Stockholms län.

Capio S:t Görans Sjukhus på Kungsholmen är Stockholms mest centralt belägna akutsjukhus för vuxna patienter. Sjukhuset är ett av landets största räknat till antalet akuta patienter.

Just nu har Locum uppdraget att genomföra en omfattande modernisering av vårdfastigheten. Under åren 2016-2022 sker om- och tillbyggnader vid sjukhuset som en del av en av de största satsningarna någonsin på hälso- och sjukvården inom Region Stockholm. Sjukhusets akutmottagning har byggts ut och den planerade vården utökas. Det planeras också för ett nytt BB med plats för 4 000 förlossningar per år.

Brandsäkerheten är en viktig del i ett så stort byggprojekt och därför har Locum i samverkan med Skanska under byggnationen valt att installera 55 st WES-enheter – mobila och trådlösa brand- och utrymningslarm – i fastigheten.

”WES är smidiga och enkla att installera och säkerställer en trygg och säker arbetsmiljö. Vi är väldigt stolta över Skanskas förtroende att få vara med och utveckla brandsäkerheten i ett av de största ombyggnadsprojekten inom Stockholms sjukvård”, säger Olle Emsjö, säljare på Dafo Brand.

Kort fakta om utbyggnaden

• Klart i etapper 2016-2022
  • Möjlighet till över 6 000 nya vårdtillfällen per år
  • 96 nya vårdplatser
  • Bruttoarea: 29 200 m² nybyggnation
  • Bruttoarea: 10 000 m² ombyggnad
  • Ny utbyggd akutmottagning med plats för 100 000 akutbesök per år (tidigare 82 000)
  • Ny möjlig BB/förlossning med plats för upp till 4 000 förlossningar per år
  • Målet är att klassificera de nya byggnaderna enlig miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad.

Olle Emsjö, Säljare Släcksystem & Brandlarm, Dafo Brand AB
Tel: 08-572 303 89, olle.emsjo@dafo.se