2022-05-23 12:17Pressmeddelande

Ny norm för Brandfarliga/Heta arbeten godkänner digitala släckövningar

Brandsläckning med VR - virtual realityBrandsläckning med VR - virtual reality

Sedan den 16 maj i år godkänns digitala släckövningar med VR i Heta/Brandfarliga Arbeten-utbildningar.

Säkerhetsreglerna för brandfarliga heta arbeten har funnits sedan 1990. Nu har man beslutat att modernisera reglerna genom att jämställa digital släckövning som uppfyller rätt kriterier med traditionell släckning i den praktiska delen av utbildningen.

“Ett oerhört glädjande besked. Främst med tanke på hållbarhet och miljön. Digitala släcksimulatorer förbrukar inget släckmedel och förorenar inte omgivningen. Släckövningar i VR (virtual reality) är även säkrare och mer kostnadseffektiva samtidigt som de ger förbättrade inlärningsupplevelser. Eftersom du med VR-lösningen inte heller är beroende av en dator, kan du träna var som helst och när som helst”, säger Kristian Lindqvist, Affärsområdeschef Brandskyddstjänster, Dafo Brand.

Kristian Lindqvist, Affärsområdeschef Brandskyddstjänster, Dafo Brand AB
Tel: 08-506 405 17, kristian.lindqvist@dafo.se