2024-01-26 14:18Pressmeddelande

Nya regler för kökssläcksystem

Nytt regelkverk för kökssläcksystemSvenska Brandskyddsföreningens (SBF) nya regler för kökssläcksystem SBF 508:1 innehåller specifika riktlinjer och krav för att förbättra brandsäkerheten i köksmiljöer.

Svenska Brandskyddsföreningens nya regelverk för kökssläcksystem SBF 508:1 träder i kraft den 31 mars. Reglerna innehåller specifika riktlinjer och krav på installation, skötsel och underhåll för att förbättra brandsäkerheten i köksmiljöer.

Cirka hälften av alla bränder i hotell och restauranger startar i köket. I många fall är brandhärden fett och matolja från spisar, stekbord eller i fritöser och imkanaler. Fettbränder är svårsläckta och självantänder igen efter släckning om de inte släcks med rätt metod. Därför skyddas ofta restaurangkök med en släckanläggning. Vanligast är att ett automatiskt släcksystem med vätska skyddar utrustningen.

De nya reglerna är utformade i syfte att höja standarden på brandskydd i köksmiljöer och representerar betydande framsteg för att minimera brandrisker och skydda människor och egendom.

“Vi uppmanar branschexperter, företag och köksägare att välkomna och följa de nya riktlinjerna för att skapa tryggare och säkrare köksmiljöer över hela landet”, säger Johan Vikström, Affärsområdeschef Släcksystem & Brandlarm på Dafo.

Regelverket är framtaget tillsammans med försäkringsbolag, installatörsföretag, besiktningsorganisationer, branschorganisationer, sprinklerkonsulter, certifieringsorgan och materialleverantörer.

Johan Vikström, Affärsområdeschef Släcksystem & Brandlarm, Dafo Brand
Tel: 08-572 303 64, johan.vikstrom@dafo.se