2023-01-31 13:06Pressmeddelande

SVEBRA första konceptägare för brandfarliga heta arbeten.

Brandfarliga heta arbeten utbildning

Från årsskiftet gäller Brandskyddsföreningens nya norm SBF 2022:1. Reglerna anger krav på konceptägare och dennes utbildningsarrangörer som utbildar och certifierar personer för brandfarliga heta arbeten på tillfällig arbetsplats. SVEBRA (Svenska brandsäkerhetsföretag) har nu blivit först ut att certifieras som konceptägare av Brandfarliga heta arbeten på tillfällig arbetsplats enligt SBF 2022:1.

Brandfarliga heta arbeten

Med brandfarliga heta arbeten avses svetsning, lödning, torkning och annat som kan förorsaka uppvärmning eller gnistbildning. Säkerhetsreglerna för dessa arbeten har funnits sedan 1990 och branschen har efterfrågat uppdaterade krav sedan länge.

“Dafo har länge varit aktiva inom Svebra och arbetat med branschfrågor. Att det nu krävs certifiering i brandfarliga heta arbeten via en godkänd konceptägare är glädjande för oss som arbetar för ett brandsäkrare samhälle. Vi skickade omedelbart våra instruktörer till Svebra för kompetensutveckling enligt det nya regelverket och som utbildningsarrangör erbjuder vi nu utbildningen Brandfarliga heta arbeten med ett helt nytt och modernt utbildningsmaterial”, säger Kristian Lindqvist, Affärsområdeschef Brandskyddstjänster, Dafo Brand.

brandfarliga heta arbeten logo

Kristian Lindqvist, Affärsområdeschef Brandskyddstjänster, Dafo Brand AB
Tel: 08-506 405 17, kristian.lindqvist@dafo.se

Jeanette Chevalier, Marknadschef, Dafo Brand AB

Dafo Brand är ett svenskägt familjeföretag med verksamhet i Norden. Med över 100 års branscherfarenhet är vi idag en av marknadens största leverantörer av brandskydd och räddningsmateriel. Parallellt med försäljning och service av kvalitetsprodukter erbjuder vi underhåll, utbildning, riskbesiktning, dokumentation och SBA. Vi är den ledande leverantören till brandförsvaren i Sverige och även landets största leverantör av fasta släcksystem. Företagets huvudkontor finns i Tyresö strax söder om Stockholm. Vi har drygt 80 återförsäljare med montage- och servicekapacitet runt om i Sverige och ett stort internationellt nätverk.